התחדשות עירונית

על מה אתם חושבים כשאתם שומעים "התחדשות עירונית"? חלק מהאנשים יחשבו שמדובר על "שכונות משתנות" או על "אזורים שנבנים מחדש". אבל למה באמת מתכוונים? ובכן, התחדשות עירונית מוגדרת כ"תכנית לפיתוח מחדש של קרקעות והפיכתם מאזורים מתונים מבחינת צפיפות הבנייה, לאזורי בנייה בצפיפות גבוהה יותר".

זה לא תמיד דבר טוב, ולא תמיד דבר רע; אלא פשוט הרעיון שעסקים שממוקמים במבנים היסטוריים שעלולים להיהרס, או שהעברת אנשים ממקום מגוריהם אפשרית בעקבות צו פינוי ממשלתי – הם כולם היבטים של תנועת ההתחדשות העירונית.

שכונה אחת עשויה להרוויח מתנועת הפיתוח העירונית, ואילו קיומה של שכונה אחרת עלול להיהרס לחלוטין. ערים רבות מקשרות את ההתחדשות של אזור העסקים המרכזי ואת תהליך הג'נטריפיקציה (חדירה של אוכלוסייה מהמעמד הבינוני והגבוה לאזורי שכונות מצוקה במרכזי הערים ושינוי אופייה של השכונה), לפרויקט התחדשות עירונית שקדם לכך.

גם תוכנית המתאר הישראלית תמ"א 38 שמטרתה לחזק מבנים מפני רעידות אדמה, ופועלת כתמריץ שמעניק זכויות בנייה נוספות למבנה – יש בכוחה לשנות את מעמדן של שכונות מסוימות באזורים עירוניים בארץ.

בפילדלפיה, לדוגמה, לאחר מלחמת העולם השנייה החלו תושבי העיר לנוע לעבר הפרברים. רבים בחרו לצאת מתוך מרכז העיר ולחפש את ביתם במרחבים ירוקים, תוך שהם נעזרים בהתפתחות של כלי הרכב. הם עשו זאת כיוון שהמחנק האורבני החל להדק את אחיזתו בעיר. פילדלפיה תוארה בכתבי עת לעיצוב אדריכלי, כעיר חשוכה ושדופה שסובלת מירידה חברתית וכלכלית. אפשר להבין מצב זה, כי כאשר העובדים לא מוצאים שום סיבה להישאר בעיר לאחר שעות העבודה, החנויות והעסקים מתחילים לסבול.

צמצום האוכלוסייה, הגבלות כלכליות, מבנים נטושים, אבטלה מקומית גבוהה, משפחות מפוצלות, הפקעת זכויות, פשע ונוף עיר שומם – מעידים כולם על ירידה עירונית ממשמשת ובאה. למרות שלאנשי המקצוע יש מושג מהו הגורם לירידה האורבנית, עדיין חשוב לבדוק מה קרה, מה קורה כעת ומה יקרה בעתיד כאשר תנועת ההתחדשות העירונית דוחפת קדימה לעבר השכונות והרחובות של פילדלפיה.

מנהטן בניו יורק, הייתה אחד הפרויקטים הראשונים שאושרו על פי חוקי ההתחדשות העירונית, והיא קבעה את המודל עוד בשנת 1951, לא רק למאות פרויקטים של התחדשות עירונית, אלא למשך 60 השנים הבאות כאשר נעשה שימוש במודל זה גם בערים אחרות ולא תמיד לטובה.

פרויקט מנהטן הרס 6 בלוקים באפר ווסט סייד של ניו יורק, ובכללם שכונה של קהילה אפריקנית אמריקנית שחיה במקום עשות שנים. העיר מכרה את הקרקע תמורת סכום סמלי לקבוצה של פוליטיקאים דמוקרטיים מקושרים היטב במטרה לבנות דיור לבני המעמד הבינוני. ואז הגיעה התופעה המוכרת שחזרה על עצמה – דחפורים ויותר ויותר בתים נטושים. וכך, נתנו המפתחים לאדמה ההרוסה להישאר ריקה במשך שנים.

הקהילה שנהרסה במנהטן הייתה מודל שהביא לביקורת רבה על כך שיפוץ שמתחיל מלמעלה למטה. בתחילת המאה העשרים הייתה מנהטן לזמן קצר המרכז של סצנת המוסיקה השחורה בניו יורק. מבחר מדהים של מוזיקאים, סופרים ואמנים התגוררו שם. וכל זה נהרס. 

מחפש חברת ניהול ואחזקה שאפשר לסמוך עליה?

השאר פרטים כדי לקבל מידע על יתרונות נוספים שלנו