גנרטורים בבתים משותפים

– תחזוקה שוטפת / כל מה שצריך לדעת

גנרטור, או בשמו העברי 'מחולל' הוא מכונה הממירה אנרגיה (בדרך כלל מכנית) לחשמל.

בבניינים מסוימים, התקנתו של גנרטור היא לא רק חיונית אלא מחויבת על פי החוק והכרחית לקיום שגרת חיים בסיסית במקרה של הפסקות חשמל.

הצורך בגנרטור

בנייה לגובה מספקת פתרון למצוקת משאב הנדל"ן במובן זה שהיא מאפשרת ניצול רב של שטח קרקע מסוים. ככל שאחוזי הבניה על המגרש גבוהים יותר והזכויות במגרש מאפשרות זאת, ניתן יהיה לבנות מספר רב יותר של קומות.

ריבוי קומות אמנם מביא הרבה תועלת אך טמונות בו מגבלות רבות, רובן המכריע נובע מהצורך בשינוע ובנגישות לגובה רב;

ההתגברות על אותן מגבלות נעשות באמצעות מערכות שונות דוגמת משאבות שמטרתן לשנע (או להגביר לחץ לשם שינוע) נוזלים במעלה הבנין. מעליות שעבור הקומות התחתונות יכול שייחשבו מותרות או נוחות, מהוות אמצעי הכרחי לשימוש בקומות הגבוהות.

ירידה במדרגות מקומה 20 היא משימה לא פשוטה, קל וחומר כשמדובר בטיפוס לקומה זו.

רב המערכות הנ"ל הן מערכות אלקטרו מכניות המופעלות באמצעות חשמל. פירושו של דבר הוא שבהיעדר חשמל, אין כל אפשרות מעשית להגיע לקומות הגבוהות או לצאת מהן. לאלה השוהים בקומות, ייתכן ולא תהיה אפשרות לצרוך שירותים חיוניים בסיסיים. גם מי שמתגורר בקומות תחתונות עלול למצוא את עצמו בסיטואציה בעייתית כאשר לא ניתן להכנס לחניון או לצאת ממנו כיוון שאספקת החשמל לשער אינה תקינה.

לשם כך, ובשל חשיבות הענין, הוסדר ענין התקנת גנרטור בחוק התכנון ובניה, התשכ"ה – 1965, תחת סעיף 158 כאשר 'רב קומות' מוגדר כבנין כבן 10 קומות (ההגדרה המדויקת הינה בניין שבו הפרש הגובה בין מפלס הכניסה הקובעת לבניין לבין מפלס הכניסה לקומה הגבוהה ביותר המיועדת לאכלוס, שהכניסה אליה דרך חדר מדרגות משותף, עולה על 29 מטרים)

"בכל בנין רב-קומות יותקן גנרטור להספקת זרם חשמל בשעת הפסקת זרם החשמל ממקור האספקה הראשי, לחלקי הבנין ולמתקניו. לא יינתן היתר לבניית בנין רב-קומות שאין בו תנאי המחייב התקנת גנרטור כאמור"

בתקנות נקבע גם באילו מערכות על הגנרטור המותקן לתמוך:

"גנרטור המותקן בבנין בהתאם לכל חוק המחייב התקנת גנרטור בבנין בגלל גובהו, יהיה בכוחו לספק גם זרם חשמל בשעת חירום להארת חדרי מדרגות מוגנים, מערכות מדרגות חיצוניות, המקלטים והפרוזדורים שבשימוש כלל דיירי הבנין ומבקריו, להפעלת המשאבות לדחיסת מים לקומות העליונות ולמערכת האיוורור המכני של המקלטים והמעליות וכן למיתקן הארה לאזהרה מפני מכשולי טיסה, אם מותקן."

קל לראות שהגנרטור ותקינותו חשובים מאוד ומכאן שישנה חשיבות רבה גם לתחזוקתו.

ביקורת וטיפולים

– אחת לפרק זמן יש לבצע לגנרטור הפעלה יזומה, כלומר להניע אותו ולוודא שאין תקלות בהנעה או בייצור חשמל.

– אחת לפרק זמן יש לבצע הפעלה יזומה באמצעות דימוי מצב אמת, כלומר לדמות הפסקת חשמל ולוודא שמערכת הפיקוד

  (האוטומטית) אכן פועלת כראוי ו'נותנת' הוראה לגנרטור להכנס לפעולה.

– אחתלתקופה (שנה בדרך כלל) יש לבצע לגנרטור טיפול טכני, החלפת שמנים, פילטרים וכו' בהתאם להוראות יצרן.

– חשוב: הגנרטור נכנס לפעולה באופן אוטומטי עם ניתוק אספקת הזרם הראשית ולכן לא ניתן או כמעט ולא ניתן לדעת מתי              הגנרטור פעל ולמשך כמה זמן. לכן חשוב מאוד לבדוק במסגרת הביקורות את מיכל הסולר ולתדלק בהתאם לצורך.

בעבר ניתן היה להפחית את תדירות הטיפולים בקיץ בשל מיעוט הפסקות חשמל יחסית לחורף. לאור מצוקת משק האנרגיה בישראל בשנים האחרונות וקיומן של הפסקות חשמל יזומות ע"י חברת החשמל בשעות של ביקושים גבוהים, מומלץ לשמור על תדירות ביקורת גבוהה לאורך כל חודשי השנה. את הביקורות יש לתעד ביומן טיפולים וביקורות באופן עקבי.

בהתאם להוראות החוק, הגנרטור מותקן בתוך חדר ייעודי סגור; יש לוודא קיומו של מפתח זמין ונגיש אצל נציגות הבנין.

בבניינים רבים ישנו לפחות גנרטור אחד משותף לבניינים שכנים (לעתים יהיה גנרטור אחד 'פרטי' לבנין וגנרטור נוסף משותף). במקרים אלה, דיירי כל הבניינים שמערכותיהם נתמכות ע"י הגנרטור מחוייבים לשאת בעלויות התחזוקה והתפעול.

מחפש חברת ניהול ואחזקה שאפשר לסמוך עליה?

השאר פרטים כדי לקבל מידע על יתרונות נוספים שלנו